Більшість клієнтів впевнені, що тарифна ціна на електроенергію регулюється державою. Однак остаточна вартість енергопродуктів, яку платить організація, залежить від ринкового та регульованого показника, причому ця цифра змінюється щомісяця.

Остаточна вартість електроенергії у роздріб залежить від:

  • вартості послуг з передачі продукту;
  • потужності та ціни енергоресурсів на оптовому сегменті;
  • інфраструктурних витрат, а також надбавки постачальника.

Особливості оптової торгівлі енергоресурсами

Такий продукт, як електрична енергія, реалізується та придбовується на оптовому ринку електроенергії, що складається з потужності та енергії.
Електроенергія представляє собою кількість кіловатт, використаних компанією протягом певного проміжку часу. Вартість кіловатта на оптовому ринку встановлюється для кожного конкретного години. Усі споживачі заздалегідь розраховують обсяги потрібного продукту та замовляють його на наступні доби. Генератори діють аналогічним чином, надсилаючи інформацію про те, скільки енергії і в який час вони можуть виробляти. Після цього визначається ціна продукту.

В першу чергу на реалізацію ставиться електроенергія, постачана гідро- та атомними станціями. Це пояснюється тим, що особливості їх технологічних та виробничих процесів не дозволяють розраховувати обсяги виробленого продукту.

Електрична потужність – це зобов’язання виробничих ресурсів станції підтримувати обладнання в робочому режимі для вироблення встановленого обсягу електричної енергії протягом одного години.

Розміри потужності розраховуються за певною схемою:

  • оператор визначає час доби, коли енергопродукт споживався в найбільшій кількості в конкретному регіоні за певний період часу;
  • розраховується середня потужність використання в ті години, які були визначені оператором;
  • обсяг потужності помножується на її ціну, передбачену з урахуванням показників на оптовому ринку.

Під передачею енергопродуктів розуміють їх переміщення від електростанції до кінцевого споживача. Ціна залежить від напруги, за якою споживач підключений до мереж.
Оптовий ринок електроенергії та потужності – це сфера обігу спеціалізованих продуктів. Електроенергію не можна зберігати, вона повинна одразу споживатися, саме у той момент, коли її вироблено. Цей момент накладає особливі обмеження на вільну продаж продукту.

Конкурентна ціна енергоресурсів на оптовому ринку

Цей показник представляє собою вартість покупки виробленої електричної енергії та придбаної постачальником на оптовому ринку. У кінцевій вартості для споживача це становить 15-30%.
Вартість оптової торгівлі формується за рахунок конкурентного відбору поданих споживачами заявок попиту та пропозицій ринку на добу вперед. У цьому випадку чим вище обсяги споживання в установлений час, тим більше і вартість. Тому остаточна вартість енергоресурсів для підприємства буде залежати від того, за яким графіком воно працює, оскільки вартість продуктів у нічний та денний час відрізняється в рази.

Одним із найбільш актуальних питань для сучасних підприємств і компаній є проблема зниження собівартості готової продукції. Це можливо за рахунок зменшення витрат на електричну енергію.

Після виходу організації на оптовий ринок енергоресурсів відбудеться зниження вартості електричної енергії за рахунок вилучення з вартості кінцевого тарифу роздрібної надбавки постачальника.

У оптовій торгівлі вартість енергоресурсів формується для всіх споживачів по-різному. У зв’язку з цим підприємство, яке прийняло рішення про виходження на оптовий ринок, може територіально відноситися до тієї його структури, де вартість електричної енергії нижча, ніж середня ціна гарантуючого постачальника.

Після виходу на оптовий ринок електричної потужності і енергії підприємство може більш якісно планувати своє індивідуальне споживання продукту, на відміну від гарантуючого постачальника.

Отже, навіть при відсутності значної різниці в вартості покупки електричної енергії на оптовому ринку порівняно із вартістю гарантованого постачальника, вихід на цей рівень торгівлі може бути максимально вигідним для споживача, знизивши вартість одного кіловата.

Але прийняття рішення про перехід компанії на оптовий ринок необхідно робити розсудливо, у кожному випадку показники будуть індивідуальними. Тому необхідний попередній розрахунок і серйозна оцінка показників.